Senin, 09 Mei 2011

Siapa Berani Serang Singapura ???



oleh: Moh. Effendy bin Abdul Hamid

SAYA baru terbaca bahawa Para pilot dan kru dari Singapura jet pejuang terbaru, F-15SG, akan mempunyai latihan mereka yang berpusat di Tentera Udara AS (USAF) Mountain Home Air Force Base (MHAFB) di Idaho, Amerika Syarikat.

Mengikut Timbalan Perdana Menteri dan Menteri Pertahanan Teo Chee Hean, kapalterbang F-15SG merupakan kemampuan baru yang akan meningkatkan keupayaan SAF untuk menghadapi cabaran tegas dengan keselamatan dan memberikan sumbangan bagi keamanan dan kestabilan wilayah Singapura. Sementara di Amerika, para pilot akan berpartisipasi dalam latihan USAF untuk mengasah kemampuan profesional mereka dan meningkatkan kesiapan bertempur mereka. Mengikutnya lagi, Pegawai tinggi di Amerika "telah menyediakan realistik, ketat dan menuntut latihan kepada juruterbang kami untuk membangun kesiapan tempur mereka.

Saya membaca apa yang dikatakanya lagi dengan prihatin, "Pelatihan SAF (Singapore Armed Forces) telah mampu dilakukan di Amerika Syarikat, dan sokongan yang tak ternilai dan bantuan yang diberikan oleh Pemerintah Amerika dan tentera Amerika, mencerminkan hubungan kuat kedua negara kita nikmati.

Ini adalah hubungan yang didasarkan pada kesamaan perspektif strategik dan kepentingan umum. Kedudukan Singapura selalu mengatakan bahawa kehadiran Amerika Syarikat di rantau Asia-Pasifik adalah penting bagi kelanjutan keamanan dan keselamatan," tambahnya.

Singapura ada 12 kapal terbang F-15 dan mengikut sumber, sebuah kapal terbang ini berharga $27.9 million USD.

Singapura juga membeli kereta kebal atau “tank” yang tercanggih daripada Jerman. Nampaknya, persediaan singapura mempertahankan wilayahnya sangat bergantung kepada senjata yang tercanggih dan berteknologi tinggi.

Jadi ada siapa yang berani menyerang Singapura? Saya berfikir sebentar, mana yang lebih penting? Senjata canggih atau orang yang menggunakannya? Pedang yang tertajam tidak akan menjadi berguna kalau orang yang memegangnya tidak tahu menggunakanya dalam pertempuran.

Masalahnya adalah pengalaman. Singapura belum pernah bertempur dalam apa medan perperangan dan apakah ini mencerminkan keupayaan Jeneral-jeneralnya? Membeli sangat banyak senjata yang mahal dan berteknologi tinggi itu bagus tapi boleh juga menunjukkan yang Singapura untuk menebus kekurangan pengalamanya, mendapatkan senjata senjata seperti itu.

Hal ini mengingatkan saya tentang makalah Merle Pribbenow, A Tale of Five Generals: Vietnam's Invasion of Cambodia, dalam The Journal of Military History, Vol. 70, No. 2 (April, 2006), halaman 459 hingga 486.

Matlamat utama makalah itu adalah untuk memahami motif serangan menurut pandangan ketenteraan Vietnam. Hal ini jarang dibincangkan kerana terdapat tanggapan luas bahawa Vietnam pada awalnya merancang untuk mengambil hanya bahagian Kemboja di sebelah timur Sungai Mekong sahaja.

Hanya selepas kegagalan tentera KR dan Pol Pot melarikan diri meninggalkan Phnom Penh, maka tentera Vietnam memutuskan untuk bergerak menguasai seluruh Kampuchea (kini disebut kembali dengan nama lamanya, Kemboja).

Tetapi peninjauan sumber-sumber baru Vietnam mendedahkan bahawa serangan Vietnam telah direncanakan dari awal dan lebih penting lagi dilaksanakan oleh beberapa jeneral Vietnam yang terbaik dan paling berpengalaman dalam pertempuran itu seperti Le Duc Anh, Le Trong Tan, Nguyen Huu An dan Kim Tuan, hujah Pribbenow. Mereka terlibat dalam perperangan dengan Perancis dan Amerika.

Pribbenow mengatakan bahawa panglima paling berpengalaman ialah Jeneral Le Trong Tan yang merancang serangan ke atas tentera Khmer Rouge.

Jeneral Le ialah veteran perang melawan Perancis. Beliau telah bertempur di medan Dien Bien Phu, perang yang menyaksikan kekalahan tentera Perancis dalam Perang Indochina.

Jeneral Le juga bertempur dengan tentera Amerika sehingga membawa kemenangan Vietnam Utara atas Vietnam Selatan.

Saya membaca cara Jeneral Le dan sekutunya merancang serangan. Semangat tentera KR dapat dipatahkan dengan senang sekali. Tentera Khmer Rouge terpaksa berundur setiap kali tentera Vietnam.

Tentera KR terperanjat dan hairan dengan ketangkasan tentera Vietnam yang lebih berpengalaman dan lengkap bersenjata daripada peninggalan tentera Amerika dan sokongan Soviet Union.

Pasukan Khmer Rouge terkepung dan tanpa sumber bekalan. Mereka telah melarikan diri ke perbukitan dan hutan di Kampot, Kompong Speu, Kompong Chhnang dan Pursat. Khmer Rouge tidak boleh menandingi kekuatan tentera Vietnam yang menggunakan kereta kebal, meriam berat dan memang pengalaman.

Kembali ke Singapura: Tidak berpengalaman dalam pertempuran tapi mempunyai senjata yang paling mahal dan effective. Ada siapa yang mahu menyerang?
Penulis adalah warga negara Singapura, mahasiswa program doktoral bidang sejarah University of Hawaii at Manoa (UHM), juga pengelola Moslem Society in Asia di UHM.

Sumber: http://danish56.blogspot.com/

0 komentar:

Posting Komentar